Sunday, June 19, 2011

HOW TO BE A GOOD MODEL - part 1

assalamualaikum.... hye reader(s) !!

mowning..!! wahh... arini pepagi lagi me update blog... hik3
ramai yang tanya kat dya tips-tips utk join modelling...
pssttt, me pon xlah pandai sgt dlm modelling ni.. baru je berjinak-jinak.. ;p

tp untuk tidak menghampakan dya share skit info2 tentang dunia modelling...
sharing is caring rite?? lol

hopefully, dapat memberi kebaikan pd kita sume... :)
oll da best!! enjoy it... ~

Model Foto atau Catwalk?


Dalam dunia modeling hanya ada dua jenis sahaja, yakni model foto dan model catwalk. Model komersial tidak terlibat dlm dunia modeling. Kedua jenis model ini mempunyai kriteria yg berbeza.


 Seorang model foto tidak bertubuh tinggi asalkan wajahnya fotogenik, berkulit bersih (warna kulit tidak penting), dan bergigi sihat cantik (penting utk foto-foto yg memerlukan dia senyum atau ketawa). 


Biasanya model2 foto mempunyai struktur tulang pipi tinggi dan tulang rahang tidak terlalu lebar. Model2 seperti ini digemari juru2foto yg faham tentang dunia modeling kerana wajah sedemikian senang untuk mendapatkan shot2 menarik.


Seorg model catwalk tidak semestinya cantik, tapi mesti bertubuh tinggi (paling kurang 170cm), badan langsing (agar fit pd kebanyakan jenis baju yg direka.) 


Mana pun pilihan anda, baik model foto atau catwalk, anda mesti serius dlm bidang ini di samping disiplin dan komitmen yg tinggi. Model yg tak serius, atau hangat2 tahi ayam, mudah putus asa, selalu minta dimanja dan malas belajar, lebih baik duduk diam2 di rumah. Usah fikir atau berangan menjadi model. Pada prinsipnya, apapun pilihan anda, asal dilakukan dari hati, hasilnya akan menyenangkan.


No comments: